15 October 2021

Pengalaman Rawatan di Klinik Dr. Ko

Heiyo!

Actually, memang dah lama gila nak pergi Dr. Ko, dari masa form 5 lagi sebab dok dengar kawan-kawan cerita kalau pergi sana je mesti kulit peh, peh tapi mahal namatey. Sebagai rakyat marhaen dan insan yang tak berduit, mestilah benda tu jadi angan-angan je. Sekarang dah kerja, baru la boleh pergi dan akhirnya, salah satu bucketlist aku dah tercapai. 


Klinik Dr. Ko Ipoh

Masalah skin aku dulu masa sekolah memang kulit berjerawat sampailah umur 18 baru surut. Pastu tiber umur 23, kulit breakout teruk sangat, sebab selalu sukan, kuat berpeluh, masuk hutan, mandi sungai dll iaitu bulan Oktober tahun lepas. Kira ngam lah setahun. 

4 bulan breakout sampai bernanah gitu, give up pakai apa pun tak jalan, pastu aku guna Adapalene gel (Deriva) dengan Tidact. Dalam masa seminggu terus jerawat susut habis, dan tinggallah parut jerawat je. Kalau tak mampu nak ke Dr. Ko boleh cuba yang ni dulu gais! Tapi cara penggunaan kena banyak membaca dulu okay :) Jangan main taram je.

Selalunya yang pergi Dr. Ko mesti ada masalah jerawat kan? Tapi skin aku bukan masalah jerawat, so maybe tak kena dengan condition korang. Sebab skin aku dah okay, jerawat pun datang seminggu sekali je. Cuma masalahnya ada parut merah. Btw korang boleh baca kat sini pengalaman lain-lain:  nunuwahidah / afifahaddnan/ sabrinatajudin. Thread Twitter by shzwazid.


LET'S GO!

First sekali mestilah kena buat appointment dulu sebab malas nak tunggu. Price untuk consultation buat kali pertama ialah bawah RM100. Senang cerita, kau jumpa je Dr. RM50-RM100 kau melayang. Not more than that. Kalau rasa taknak teruskan, boleh je keluar. Tak ada paksaan pun untuk proceed dengan rawatan. Harga consultation ni untuk yang pertama kali je.

Masuk je bilik, doktor tanya apa masalah/ kulit ada rasa berminyak tak/ ada pakai apa-apa makeup tak. Aku pun bagitau la masalah kulit aku ni ada parut jerawat dan large pores. 

(Nak jumpa dermatologi tak payah la pakai makeup ye, kang kena remove makeup dah satu hal).


Dr. Ko ada 4 jenis rawatan:

1. Ubat

2. Skincare

3. Facial

4. Laser

Lepas dah tengok semua, doktor bagitau skin aku takde problem sangat dan suggest untuk ambil skincare dan buat facial je. Ubat dengan laser nak ambil pun boleh untuk bagi lagi cepat tapi aku taknak sebab dah lebih bajet. Haha.

Ni skincare yang aku ambil (semua ala carte, boleh pilih mana-mana yang korang nak je, tapi aku ambil semua)

Skincare Dr.Ko

Harga setiap satu dalam RM100 - RM250 (nangis)


Price list rawatan Dr. Ko untuk tahun 2021


Rawatan Medifacial

Rawatan Laser


Promo untuk birthday month

Next plan, nanti nak pergi masa birthday month sebab memang every year ada privilege buy 1 free 1. So kalau laser tu RM800 boleh la purchase masa birthday month korang and dapat 2 sesi berbanding dapat 1 sesi je. (Tak sure yang ni untuk existing customer sahaja atau boleh je new customer sekali)


Untuk facial, aku ambil Revital-C Treatment (RM280), best!

Step:

1. Bersihkan Muka

Macam biasa la muka kita akan dibersihkan dulu


2. Extraction

Sakit sikit sebab dia korek-korek bendasing yang ada kat muka (jerawat, whitehead, blackhead) kalau ada jerawat, memang dipicit-picitkan jerawat korang kasi clear. Time ni dah dimaklumkan memang agak sakit. Aku boleh je tahan, tapi tu lah entah kenapa air mata meleleh juga, hahaha)


3. Face Massage

Peh yang ni best gila, lembut, sedap, relaks habis. 


3. Sesuatu (mesin)

Aku taktau nak explain sebab taktau benda apa. Tapi benda ni guna mesin, ada sapu benda sejuk-sejuk gitu, sambil mesin tu 'tembak' ke ape ke aku taktau. Kalau part yang ada luka-luka tu ada rasa macam kena cucuk sikit, tapi rasa sakitnye sikitttt je. 2% gitu.


4. Cooling Mask

Masker tu disapu satu muka, sangat sejuk dan best.


5. Tamat

Aku rasa last sekali ada apply sunscreen kot. Aku tak tanya pun. 


So far, untuk facial memang aku puas hati, sebab kulit nampak fresh, lembut. Tapi untuk skincare tak boleh nak review sebab tak pakai lagi. Heheh. 

Harap skincare Dr. Ko bagi kerjasama yang baik sebab selalu baca review semua untuk masalah acne, bukan acne scar & large pores.


Jumlah yang dibayar

Consultation

RM60


Skincare 

  • Purifying Cleansing Gel - RM198
  • Bio Hydro Gel - RM250
  • Clarifying Mist - RM120
  • Aqua Sunscreen - RM180
  • Vitality Purifying Essence - RM180

Total RM928 - 5% diskaun = RM881.60


Facial

RM280


Jumlah keseluruhan: RM1,211.60.


Ubat dalam RM300+. Kalau nak consult dan ambik ubat je pun boleh. So standby dalam RM400+.

Adios!


You may leave your comment :)

1 comment:

  1. hi untuk ubat antibiotik and isotretinon tu rm brape

    ReplyDelete