01 May 2014

Lawatan Ke Sarawak

Assalamualaikum w.b.t.
Bulan lepas, Warden-warden serta Majlis Perwakilan Pelajar, Kolej Vokasional Sungai Petani 2 telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Kuching, Sarawak. Memandangkan kami dari Sungai Petani, kami pun pergi la ke Lapangan Terbang Bayan Lepas, Pulau Pinang. First time naik 'belon', so jakun sikit la kan. Penerbangan kami kalau tak silap lebih kurang 2 jam.

Sampai-sampai je kat airport Kuching, terus je kami ke Kolej Vokasional Matang untuk  melawat blok-blok asrama di sana. Dan seterusnya, lawatan ke Sekolah Menengah Teknik Sejingkat

Sekolah Menengah Teknik Sejingkat
Then, kami pun check in kat De Palma Waterfront Hotel.  Lepas berehat, malam tu kami nightwalk di Kuching Waterfront. Shopping la, apa lagi. Kat sini, kita boleh tengok Dewan Undangan Negeri Sarawak. Untuk makan-makan kita pergi ke seberang sungai, ada food court. Kat sini memang best sebab di sepanjang jalan ada je busking.


Nasi ikan terubuk masin
Sarawak Cultural Village, Kampung Budaya Sarawak.
Kampung budaya Sawawak ni terletak di kaki Gunung Santubong. Muzium hidup ini mempamerkan tradisi Sarawak yang kaya dengan pelbagai warisan budaya. Kat sini kita boleh tengok pakaian, kraftangan, gaya hidup dan kediaman tradisional masyarakat etnik utama di negara kita. Kat sini juga ada persembahan kebudayaan dua kali sehari. Walaupun tak banyak sangat persembahan, tapi tetap best. 





Kek Lapis Dayang Salhah
Kalau sebut je Sarawak mesti ingat kek lapis kan. So, kalau nak yang sedap dan agak tahan lama, boleh la try kek lapis Dayang Salhah. Kalau sembang-sembang dengan orang kat sana pun, memang diorang akan recommend kan Dayang Salhah. Sebelum membeli, kita boleh rasa dulu semua kek kat situ. Semuanya sedap-sedap. Kalau nak beli online, boleh la menempah di dayangsalhahkeklapis.com.my




Muzium


Pasar Sarikin
Pasar Sarikin ialah sebuah pekan kecil di Bau ( sempadan antara Sarawak dan Indonesia ). Pasar ini dibuka pada hari Sabtu dan Ahad. Kat sini lah kalau nak memborong sakan pun.

Dan, akhirnya. Masa untuk pulang ke semenanjung. Bersama mantan pengarah KVSP2, Tuan Haji Ahmad bin Hassan. Terima kasih kepada Air Asia kerana telah memberi layanan yang baik. Now Everyone Can Fly.

You may leave your comment :)

5 comments:

  1. AnonymousMay 03, 2014

    dont forget mira cake housee... deliciouss kek lapis there... with awesome customer service.

    ReplyDelete
  2. AnonymousMay 05, 2014

    Bieha comel I Love u :D

    ReplyDelete
  3. sorry late reply, alkisahnya sudah memasuki kv in business management :D

    ReplyDelete
  4. Hi! Tagged :- http://arnilala.blogspot.com/2014/05/1st-giveaway-by-taochenlay.html

    ReplyDelete
  5. bekas sekolah saya :)

    ReplyDelete